OPISKELUHUOLTOSUUNNITELMAN LUKUVUOSISUUNNITELMA 2024 - 2025

OPISKELUHUOLTOSUUNNITELMA 2024 - 2025

OPISKELUHUOLLON KOKONAISTARVE JA KÄYTETTÄVISSÄ OLEVAT PALVELUT

Opiskeluhuoltopalvelujen kokonaistarve
Pelkosenniemen koulussa on 64 oppilasta. Esiopetuksessa on 9 oppilasta. Koulussa järjestetään sekä yhteisöllistä että yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä säännöllisesti.

Opiskeluhuoltopalvelujen saatavuus

Koulupsykologi Kirsti Virta on koululla parillisina viikkoina maanantaisin. Ajanvaraukset kouluterveydenhoitajan tai kuraattorin kautta.

Koulukuraattori Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko on koululla parittomilla viikoilla maanantaisin ja tiistaisin sekä parillisilla viikoilla tiistaisin. Yhteyden kuraattoriin saa Wilman kautta, puhelimitse, sähköpostilla [email protected] tai käymällä kuraattorin huoneessa. P. 040 539 6798

Kouluterveydenhoitaja Maria Takala on koululla pääsääntöisesti keskiviikkoisin ja perjantaisin. P. 040 749 7446 yhteydenotot myös Wilman kautta.

Ajanvaraus koululääkärille toimii kouluterveydenhoitajan kautta.

Erityisluokanopettajat ovat tavattavissa koululla lukuvuoden aikana.

Erityisnuorisotyöntekijä Emilia Ketolainen työlomalla. Sijaisena toimii Karoliina Keskikallio p. 040 514 2264

Rehtori Anne Pahkala on tavattavissa koululla. p 040 568 7630 yhteydenotot myös Wilman kautta.


Opiskeluhuoltopalvelujen kohdentaminen ja aikataulut

• Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoontumiset sovitaan ennakkoon. Kokoontumisia on vähintään kolme kertaa lukuvuodessa. 
Syyslukukausi 2024: 30.9.
Kevätlukukausi 2025: kaksi kertaa, 
• Yksilökohtaisia opiskeluhuoltoneuvotteluja voidaan järjestää joustavasti minä koulupäivänä tahansa. Tällöin ryhmän kutsuu koolle se koulun tai opiskeluhuollon henkilö, jolla huoli oppilaasta herää.

Tehtäväkuvaukset

Oppilas saa tarvittaessa tukea opiskeluhuollon toimijoilta, joiden puoleen voi maksutta ja luottamuksellisesti kääntyä. Opiskeluhuollon toimijat työskentelevät tarvittaessa yhdessä sekä tekevät yhteistyötä muiden lasten ja nuorten palveluja tarjoavien tahojen kanssa. Työntekijä voi myös neuvoa ja ohjata oikeaan palveluun tai koota monialaisen asiantuntijaryhmän oppilaan tueksi.

Koulupsykologi tukee oppilasta silloin, kun mielialaan, käyttäytymiseen tai kehitykseen liittyvät asiat huolestuttavat. Psykologi arvioi oppimisvaikeuksia ja suunnittelee tukitoimia yhteistyössä oppilaan, huoltajien ja opettajien kanssa.

Koulukuraattori auttaa, kun kaveri- tai perhesuhteissa on huolia, oppilas kokee yksinäisyyttä, koulunkäynti ei suju, poissaoloja kertyy paljon tai elämässä tapahtuu muutoksia, jotka vaikuttavat oppilaan hyvinvointiin.

Terveydenhoitaja toteuttaa koululla terveystarkastuksia, antaa kiireellistä ensiapua koulupäivän aikana sattuneissa tapaturmissa sekä osallistuu opiskeluhuoltotyöhön. Sairaanhoito tai vapaa-ajan tapaturmien hoito ei kuulu kouluterveydenhuollon velvoitteisiin. Mikäli kouluterveydenhoitaja ei ole paikalla koululla, ohjataan oppilas terveyskeskuksen palveluihin.

Erityisluokanopettaja edustaa opiskeluhuoltoryhmässä oppimisvaikeuksien ja erityiskasvatuksen osaamista. Hän työskentelee koulullamme joka päivä. Erityisluokanopettajan tehtävänä on oppilaiden oppimisen kokonaisvaltainen tukeminen, oppimisvaikeuksien testaaminen, sekä konsultointi ja moniammatillinen yhteistyö toisten opettajien, huoltajien ja yhteistyötahojen kanssa. Erityisluokanopettaja toimii opettajan tukena suunniteltaessa oppilaalle tarkoituksenmukaisia tukimuotoja.

Etsivä nuorisotyön tavoitteena on tavoittaa alle 29-vuotiaita nuoria, jotka ovat koulutuksen tai työelämän ulkopuolella tai tarvitsevat tukea saavuttaakseen tarvitsemansa palvelut. Etsivä nuorisotyö tarjoaa varhaista tukea. Etsivä nuorisotyö on nuorelle vapaaehtoista. Etsivä nuorisotyö tarjoaa mahdollisuuden turvalliseen ja luottamukselliseen aikuiskontaktiin. Etsivä nuorisotyö etsii nuoren kanssa ratkaisuja pulmiin ja kysymyksiin.

Rehtori vastaa opiskeluhuoltotyön organisoinnista.


YHTEISÖLLINEN/YKSILÖLLINEN OPISKELUHUOLTO

Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan toimia, joilla koko kouluyhteisössä edistetään oppilaiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä oppimisympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.

Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja, opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista opiskeluhuoltoa.

Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano 2024–25

Apulaisrehtori Heidi Hakulinen, koollekutsuja

Rehtori Anne Pahkala

Varhaiskasvatuspäällikkö Laura Mattanen

Hyvinvointijohtaja Sirpa Koskenlaine
Koulukuraattori Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko
Terveydenhoitaja Maria Takala
Erityisopettaja Sannu Koivisto
Erityisnuorisotyöntekijä Karoliina Keskikallio
Sosiaaliohjaaja Sanna Ijäs
Oppilaskunnan edustaja Tea Raaterova
Vanhempien edustajana vanhempaintoimikunnan jäsen


Tarpeen mukaan ryhmään voidaan kutsua myös muita osallistujia.

 

Lukuvuoden 2024–25 keskeiset asiat:

Ryhmäytyminen sekä päiväkodin ja koulun yhteistyön kehittäminen.

”Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä” asiakirjan päivitys.

Asioiden tuominen opiskeluhuoltoryhmään

Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonkutsujana on rehtori. Opiskeluhuoltoryhmään tulevat asiat toimitetaan hänelle viimeistään viikko ennen kokousta.

Yksilökohtaisen opiskeluhuoltopalaveriin osallistuvat yleensä oppilas, huoltaja, luokanopettaja, erityisluokanopettaja sekä tarvittaessa kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja. Yksilökohtaisen opiskeluhuoltopalaverin kutsuu koolle se, jolla herää huoli oppilaan asioista. Tarvittaessa opettaja voi konsultoida koulupsykologia ja koulukuraattoria.

Opiskeluhuollon palveluista tiedottaminen oppilaille ja huoltajille

Opiskeluhuollon palveluista tiedotetaan koulutiedotteessa, wilmassa ja vanhempainilloissa. Kunnan kotisivuilla perusopetuksen kohdalle lisätään tietoa ja linkkejä koskien opiskeluhuoltoa.

TOIMINTAMALLI TIETOJEN KÄSITTELYSSÄ

Yksilökohtaisessa palaverissa huoltaja allekirjoittaa suostumuksen asioiden käsittelyyn. 
Täytetyt lomakkeet säilytetään kanslian arkistokaapissa omassa kansiossaan.

Opiskeluhuoltokertomus kirjoitetaan Wilmaan, eikä siitä oteta paperiversiota säilytettäväksi.
Opiskeluhuoltokertomuksen kirjaaja valitaan tapauskohtaisesti, yleensä palaverin koollekutsuja huolehtii kirjaamisesta. Koulukuraattori ja koulupsykologi kirjaavat omiin tietokantoihin. Kuraattori ja psykologi käyvät kuitenkin kuittaamassa opiskeluhuoltokertomukseen, onko oppilaalle suunnitellut tukitoimet heidän työnsä osalta toteutuneet.

Oppilaan opiskeluhuoltotyöhön osallistuvilla on oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen sekä oppilaan opettajalle, rehtorille ja perusopetuksesta vastaavalle viranomaiselle oppilaan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot. Oppilaan huoltajan yksilöidyllä kirjallisella suostumuksella voidaan opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömiä salassa pidettäviä tietoja pyytää myös muilta tahoilta. Tietojen antamisesta ja pyytämisestä ilmoitetaan rehtorille ja huoltajille. Tietojen antamisessa ja pyytämisessä noudatetaan perusopetuslain 40§ ja 41§, oppilas- ja opiskeluhuoltolain 22§ ja 23§, sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista lain 14-20§ sekä potilaslain 13§.


KOULUN KÄYTTÄMIÄ KOULUHYVINVOINTIA TUKEVIA KÄYTÄNTEITÄ

Koulu käyttää Rovaniemen kehittämää ’Hyvinvoinnin vuosikelloa’. Hyvinvoinnin vuosikellon avulla lisätään yhteisöllisyyttä sekä vahvistetaan lasten ja nuorten elämäntaitoja ja osallisuutta. Vuosikellon avulla harjoitellaan mielen hyvinvointiin, sosiaalisen vuorovaikutukseen ja elämänhallintaan liittyviä taitoja.

Kummitoimintaa laajennetaan. 1–2 luokkien oppilaiden kummeina toimivat 5–6-luokkalaiset. Viskareiden kummeja ovat kolmasluokkalaiset ja eskareiden neljäsluokkalaiset. Kummiluokat järjestävät lukuvuoden aikana monenlaista yhteistä toimintaa. Kummit jatkavat toimintaa ylemmillä luokilla.

Luokkien yhteistyötä lisäävät myös erilaiset yhteistoiminnan muodot, joissa eri luokka-asteet toimivat yhdessä: uimahallikäynnit, monialaiset opintokokonaisuudet, kaukalopallo- ja jalkapalloturnaukset, ulkoilu- ja teemapäivät jne.

Koulussa toimii oppilaskunta, jossa on edustajat 1–9 –luokilta. Yhteistä toimintaa koululla järjestävät tukioppilaat. 8. ja 9. luokilta tulevat tukioppilaat toimivat toisten oppilaiden tukena.

Oppilaita on koulutettu vertaissovittelijoiksi. Käytössä on vertaissovittelutoiminta VERSO. Versoa esiteltiin oppilaille lokakuun aikana.

Laajoista terveystarkastuksista terveydenhoitaja tekee koulukohtaisen yhteenvedon. Yhteenvedosta esille nousevat tärkeät asiat terveydenhoitaja tuo yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään. Tämän perusteella työryhmä voi suunnata toimintaansa.

Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. ja 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia. Move!-mittausten jatkotoimena tarjotaan maksutonta liikuntaneuvontaa ja tukea sitä tarvitseville, etenkin vähän liikkuville lapsille ja nuorille. Ohjaus liikuntaneuvonnan pariin voi tulla esimerkiksi terveydenhoitajalta laajoissa terveystarkastuksissa tai liikunnan ja luokanopettajalta. Liikuntaneuvontaa voidaan tarjota myös muille koulun lapsille ja nuorille. Liikuntaneuvontaa voidaan toteuttaa yksilö- tai ryhmämuotoisena toimintana. Ensimmäinen tapaaminen voi tapahtua koulupäivän aikana. Liikuntaneuvonnan tavoitteena on, että oppilas saa tukea liikunnallisen elämäntavan omaksumiseen.

Oppilaat vastaavat kerran lukukaudessa hyvinvointikyselyyn. Kysely tehdään ennen syys- ja talvilomaa.

Koulun terveydellisten olojen selvitys tehdään koulun henkilökunnan, terveydenhoitajan, terveystarkastajan ja työterveyshuollon yhteistyönä kolmen vuoden välein.


OPISKELUHUOLTOSUUNNITELMAN LAADINTA JA SEURAAMINEN

Opiskeluhuoltosuunnitelma laaditaan koulun yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä. Suunnitelmaan pääsevät tätä kautta vaikuttamaan niin oppilaat, huoltajat kuin henkilökuntakin.

Oppilaiden huoltajat voivat ottaa kantaa opiskeluhuoltosuunnitelmaan vanhempainilloissa. Suunnitelmasta voi antaa palautetta myös Wilmassa. Koulun oppilaskunta tutustuu suunnitelmaan kuluvan lukuvuoden aikana ja voi antaa omat kommenttinsa suunnitelman kehittämiseksi.

Laadinta, seuranta ja arviointi
Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän vetäjä päivittää suunnitelman ennen syksyn ensimmäistä kokousta. Suunnitelma käydään läpi tässä kokouksessa.  Opiskeluhuoltoryhmä arvioi suunnitelman toimivuuden lukuvuoden päätteeksi. Samalla tehdään mahdolliset päivitykset ja päätetään seuraavan lukuvuoden painopiste/-pisteet.