Pelkosenniemen koulun lukuvuosi 2023 – 2024
Pelkosenniemen koulun lukuvuosi 2023 – 2024
1 Koulun perustiedot
1.1 Nimi, oppilasmuoto, osoitteet, sähköpostiosoitteet
Pelkosenniemen koulu, perusopetuksen vuosiluokat 1-9.
Koulutie 9, 98500 Pelkosenniemi
sähköpostiosoitteet muotoa: [email protected]
1.2 Johtamisjärjestelmä
Rehtori Anne Pahkala, käsityö, 8 lk elämänkatsomustieto, puh. 040 5687630
Vararehtoriutta hoitaa rinki:
maanantaisin Sannu Vuori
tiistaisin Janne Juuso
keskiviikkoisin Johanna Järviaho
torstaisin Anni-Mari Björk
perjantaisin Taija Uuniemi
Vararehtori sijaistaa rehtoria silloin, kun rehtori on poissa kokonaisen koulupäivän tai sitä pidemmän ajan. Johtamisjärjestelmän poikkeuksista tiedotetaan Wilman kautta.
1.3 Henkilöstö
Anni-Mari Björk, 1–2 luokan opettaja, yläkoulun liikunta, ruotsi, puh. 040 4827948
Taija Uuniemi, 3–4 luokan opettaja, terveystieto ja tukioppilastoiminta, puh. 0400 267499
Janne Juuso, 5–6 luokan opettaja, biologia ja maantieto, puh. 040 1820128
Marianne Juntunen, matemaattisten aineiden lehtori, 7 ja 8 lk luokanvalvoja
Johanna Järviaho, äidinkielen lehtori, historia, yhteiskuntaoppi, uskonto ja draama 9 lk luokanvalvoja, puh. 040 1782166
Nunnu Pennanen, taito- ja taideaineiden lehtori, elämänkatsomustieto, virkavapaalla, sijaisena Silja Tyrväinen puh. 040 5457652
Tatiana Marakoulina, kielten lehtori, opinto-ohjaaja, puh. 040 684 0567
Sannu Vuori, erityisluokanopettaja, yläkoulun liikunta, puh. 040 178 2446
Meri Toimela, erityisluokanopettaja, puh. 040 3523619
Terho Sirviö, atk-tukihenkilö, puh. 040 765 0741
Niina Arvola, koulunkäynninohjaaja, aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja, puh. 040 776 3485
Reija Bondén, koulunkäynninohjaaja, aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja, puh. 040 543 1929
Elina Tolppanen, koulunkäynninohjaaja, aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja, puh. 040 198 4872
Katja Pyhäjärvi Koulun toimistosihteeri, puh. 040 761 8117
1.4 Oppilaskunta ja oppilaiden osallistumisen edistäminen
Oppilaskunnan ohjaajana toimii lukuvuonna 2023–2024 Meri Toimela. Oppilaskunnan puheenjohtaja valitaan syksyllä.
Oppilaskunnan tehtävänä on toimia yhteisöllisyyden luojana koulussa. Oppilaskuntatoiminnassa päätetään ja tehdään yhdessä, vaikutetaan oppilaille itselleen tärkeisiin asioihin ja opetellaan tekemään erilaisia projekteja ja tapahtumia.
1.5Tukioppilastoiminta
Tukioppilaiden vastuuopettajana toimii Taija Uuniemi.
Tukioppilaat ovat 8. ja 9. -luokkalaisia vapaaehtoisia nuoria, jotka luovat hyvää kouluhenkeä ja toimivat silminä ja korvina koulun arjessa. Lukuvuoden aikana he järjestävät välituntitoimintaa, tutustuttavat uusia oppilaita kouluun ja järjestävät koulun yhteisiä teemapäiviä.
1.6 Tiedottaminen
Koulun asioista tiedotetaan Wilmassa, jonka kautta opettajat ja huoltajat voivat viestiä oppilasta koskevissa asioissa. Vanhempien onkin hyvä seurata oman lapsensa Wilma-sivua säännöllisesti. Wilmasta löytyvät myös koulun toimintaan liittyviä tiedotteita. Koulumme toimistosihteeri Katja Pyhäjärvi postittaa huoltajille Wilma-tunnukset. Hän auttaa myös Wilman käytön ongelmissa.
Muistathan huolehtia, että lapsen ja omat yhteystietosi ovat ajan tasalla. Näin tavoitamme sinut tarvittaessa myös puhelimitse tai sähköpostitse.
Koulun yleisestä tiedottamisesta vastaa rehtori. Luokan tiedottamisesta vastaa kunkin ryhmän luokanopettaja/-valvoja. Yksittäiseen oppiaineeseen liittyvästä tiedottamisesta vastaa kyseisen aineen opettaja. Erilaisista tapahtumista tiedottavat tilaisuuden järjestämisestä vastaavat opettajat.
2 Lukuvuosi
Lukuvuosi 2023–2024, 188 päivää:
Syyslukukausi 9.8.–22.12.2023
Kevätlukukausi 8.1.–1.6.2024
Lomat ja vapaapäivät
Syysloma 16.–20.10.2023 (vko 42)
Itsenäisyyspäivä 6.12.2023
Joululoma 23.12.2023–5.1.2024
Talviloma 4.3.–8.3.2024 (vko 10)
Pääsiäinen 29.3. –1.4.2024
Vappu 1.5.2024
Helatorstai 9.5.2024
Vapaapäivä 10.5.2024
2.1 Kouluvuoden tapahtumia
Syyslukukausi
Elokuu 18.8. Yläkoulun pyöräretki jäteasemalle
23.8. Koulurauhan julistus
24.8. Koko koulun retki Rykimäkerolle
31.8. Koulun vanhempainilta klo 17.30–19
Syyskuu Luokkien retkiä lähilaavulle ja Kilpiaavalle
1.9. Omat yleisurheilukisat
4.9. Valokuvaus
11.-12.9. Tanssipaja
14.9. KLL kisat Kolarissa
18.9. Dekkaripaja yläkoululaisille
19.9. Kirjoitustyöpaja alakoululaisille
Lokakuu 13.10. Pelipäivä, jossa huoltajat mukana
Syysloma viikolla 42
23.10. Teatteri Mukamas ”Pieni taikasiemen” 1-2 lk
Marraskuu Kahdeksannen luokan Taidetestaajat matka Särestöön 6.11.
Joulukuu 6.11-10.11. 9. luokan TET
6.11. 7.-8. luokkaiset Taidetestaajat päivässä Särestössä
7.12. Kamarimusiikkityöpaja klo 10
20.12. Joulujuhla, koulupäivä alkaa klo 15.
22.12. Koulu päättyy
Kevätlukukausi
Tammikuu Koulu alkaa 8.1.2024
Helmikuu 20.2. Rovaniemen teatteri 7. ja 8. luokka
Maaliskuu Talviloma vko 10
Koko koulun ulkoilupäivä
8. lk TET, 4 pv, vko 13
Huhtikuu 30.4. Taksvärkki 5-9 luokkalaiset
Toukokuu 9. lk leirikoulu
Kesäkuu 1.6. Kevätjuhla
Lisäksi tehdään ryhmittäin retkiä, käydään uimahallissa Kemijärvellä ja tehdään yhteistyötä muiden koulujen kanssa. Oppilaat osallistuvat mahdollisuuksien mukaan perunannostoon, KLL:n kisoihin ja muihin koulun toimintaan sopiviin tilaisuuksiin. Erityisesti yhdeksäsluokkalaiset osallistuvat keskiasteen oppilaitosten järjestämiin tapahtumiin ja tutustumisiin, kuten metsäpäivään ja oppilaitosvierailuihin.
3 Opetus ja oppimisjärjestelyt
3.1 Koulun toiminta-ajatus
Pelkosenniemen koulu on monipuolista yleissivistystä tarjoava oppivelvollisuuskoulu, jonka tehtävänä on antaa oppilaille opetuksen ja kasvatuksen keinoin muuttuvan yhteiskunnan vaatimat tiedot ja taidot. Pelkosenniemen koulussa on alaluokilla (1-6) yhdysluokat. Koulun vahva erityispiirre on yhteisöllisyys, jonka myötä tärkeimmät arvot koulumme opetuksessa ovat:
- toisen ihmisen huomioon ottaminen ja kunnioittaminen
- suvaitsevaisuus
- rehellisyys
3.2 Kuntastrategia (https://pelkosenniemi.fi/wp-content/uploads/2023/02/kuntastrategia.pdf)
ARVOT:
YHTEISÖLLISYYS Olemme yhteisöllisiä ja yhteistyötä tekeviä. Lisäämme keskinäistä, kuntalaisten kanssa tapahtuvaa sekä kylien, seurojen, järjestöjen, naapurikuntien, maakunnan ja päättäjien välistä yhteistyötä. Osallistamme kaikki ideoimaan ja kehittämään toimintaa.
VASTUULLISUUS Huolehdimme vastuullisesti luonnosta, ihmisistä ja taloudesta. Kiinnitämme esteettömyyteen erityistä huomiota. Luonto on hyvinvoinnin, elinvoiman ja tulon lähde. Teemme vastuullisesti ja sitkeästi, mitä lupaamme ja ajattelemme aina myös pidemmälle.
SYDÄMELLISYYS Sydämellinen Pelkosenniemi on lämminhenkinen, palveleva ja asiakkaan parasta ajatteleva. Huolehdimme kaikenikäisistä. Toivotamme vieraat ja paikkakunnalle muuttavat tervetulleiksi.
Yhteiset päämäärät ja tavoitteet:
- Hyvän elämän aktiviteeteilla ja ennaltaehkäisyllä hyvinvointia.
- Uusi koulu on sydämemme.
- Henkilökunnan työhyvinvoinnista pidetään huolta.
- Kuntalaiset osallistuvat palveluiden suunnitteluun.
- Viestimme vahvuuksistamme ja mahdollisuuksistamme.
3.3 Koulun järjestyssäännöt
Perusopetuslaki määrää oppilaan velvollisuudet:
- Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
- Oppilaan on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.
KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
Järjestyssäännöt koskevat Pelkosenniemen koulua. Järjestyssäännöt on laadittu yhteistyössä henkilökunnan, oppilaiden ja vanhempien kanssa.
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Järjestyssäännöt ovat voimassa koulupäivien aikana, koulun tapahtumissa ja koulun ulkopuolisessa opetuksessa opintoretkillä ja leirikouluissa.
Koulussa ohjataan terveellisiin elämäntapoihin. Makeiset ja energiajuomat eivät kuulu kouluun.
Hyvä käytös
1. Olen huomaavainen ja kohtelias kaikkia kohtaan.
a. Olen kaveri kaikille. Puutun kiusaamiseen.
b. Muistan tervehtiä kohdatessa.
2. Saavun tunneille ajoissa, enkä jää tunneilta luvatta pois.
3. Oppitunneilla minulla on tarvittavat välineet mukanani.
4. Annan toisille työrauhan.
5. Ruokailussa noudatan hyviä ruokailutapoja sekä annettuja ohjeita. Huolehdin itsestäni ja huomioin muut. Käyn syömässä ja kiitän ruoasta.
6. Edustan kouluani hyvin käyttäytyen kaikissa tapahtumissa ja myös koulun ulkopuolella.
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
1. Pidän piha-alueen ja koulun sisätilat siistinä.
2. Huolehdin luonnosta. Roskat eivät kuulu luontoon.
3. Ulkovaatteet ja -kengät jätän niille tarkoitettuun paikkaan.
4. Huolehdin välituntivälineet paikoilleen.
5. Käsittelen huolellisesti ja vastuullisesti koulun omaisuutta, oppimateriaalia sekä omia että toisten tavaroita.
Turvallisuus
1. Pysyn koulualueella koulupäivän aikana.
2. Liikun turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen sekä koulumatkoilla että koulupäivän aikana. Käytän heijastinta.
3. Liikun rauhallisesti koulun sisätiloissa.
4. Välitunneilla on varottava aiheuttamasta vaaraa toisille.
5. Noudatan opettajien ja muun henkilökunnan antamia ohjeita.
6. Vaarallisten esineiden hallussapito koulualueella ja kouluaikana on kielletty. En tuo kouluun koulutyössä tarpeettomia tavaroita.
7. Kulkuvälineeni jätän sille osoitettuun paikkaan.
Mobiililaitteiden käyttö
1. Voin käyttää omaa laitetta opiskeluun opettajan ohjeiden mukaisesti.
2. Käytän sähköisessä työskentelyssä omia henkilökohtaisia tunnuksia ja noudatan verkon käytössä hyviä tapoja.
3. Kännykkäni on koulun sisätiloissa äänettömänä opettajan osoittamassa paikassa tai omalla vastuulla repussa.
4. Yläkoululaiset saavat käyttää mobiililaitteita ulkovälitunneilla oman sisäänkäyntinsä katoksessa.
3.4 Kurinpito
LIITE 1 RANGAISTUSTAULUKKO
TEKO |
SEURAAMUS |
Poistuminen koulualueelta, Asiaton käyttäytyminen *) Työrauhan rikkominen *) Luvaton poissaolo *) |
1. kerta: kasvatuskeskustelu ja ilmoitus huoltajalle 2. kerta: oppilaan kuuleminen ja jälki-istunto 1 tunti 3. kerta: oppilaan kuuleminen ja jälki-istunto 2 tuntia, *) lv ottaa yhteyden oppilashuoltoon ennen jälki-istunnon kirjoittamista mahdollisten oppilashuollollisten tukitoimien vuoksi 4. kerta: huoltajapalaveri 5. kerta: rehtorin kirjallinen varoitus 6. kerta: harkitaan määräaikaista koulusta erottamista |
Tupakointi ja nuuskaaminen, hallussapito |
1. kerta: kasvatuskeskustelu, oppilaan kuuleminen ja jälki- istunto 1 tunti 2. kerta: oppilaan kuuleminen ja jälki-istunto 2 tuntia 3. kerta: huoltajapalaveri 4. kerta: rehtorin kirjallinen varoitus 5. kerta: harkitaan määräaikaista koulusta erottamista |
Myöhästely ja läksyjen unohtaminen |
1. 3. kerta: kasvatuskeskustelu ja ilmoitus huoltajalle, 2. 6. kerta: oppilaan kuuleminen ja jälki-istunto 1 tunti 3. 12. kerta: oppilaan kuuleminen, jälki-istunto 2 tuntia, lv ottaa yhteyden oppilashuoltoon ennen jälki-istunnon kirjoittamista mahdollisten oppilashuollollisten tukitoimien vuoksi 4. 15. kerta: huoltajapalaveri 5. 18. kerta: rehtorin kirjallinen varoitus |
Vilpillinen menettely kokeessa Huoltajan nimen väärentäminen |
1. kerta: kasvatuskeskustelu, oppilaan kuuleminen, suorituksen hylkääminen ja jälki-istunto 1 tunti 2. kerta: oppilaan kuuleminen, suorituksen hylkääminen ja jälki- istunto 2 tuntia 3. kerta: huoltajapalaveri 4. kerta: rehtorin kirjallinen varoitus 5. kerta: harkitaan määräaikaista koulusta erottamista |
Väkivaltainen käytös |
1. kerta: tilanteen tarkka selvittäminen (väkivaltainen käytös vs nahistelu), huoltajapalaveri tarvittaessa ja jälki-istunto 1 tunti 2. kerta: tilanteen tarkka selvittäminen (väkivaltainen käytös vs nahistelu), huoltajapalaveri ja jälki-istunto 2 tuntia, lv ottaa yhteyden oppilashuoltoon ennen jälki-istunnon kirjoittamista mahdollisten oppilashuollollisten tukitoimien vuoksi 3. kerta: rehtorin kirjallinen varoitus 4. kerta: harkitaan esitystä määräaikaisesta koulusta erottamisesta Vakavissa tapauksissa ilmoitus myös sosiaalitoimelle ja poliisille |
Päihteiden vaikutuksen alaisena koulussa tai hallussapito |
Ilmoitus oppilashuoltoon, joka on yhteydessä huoltajiin ja lastensuojeluun. |
Koulun tai toisen omaisuuden tahallinen vahingoittaminen |
Kasvatuskeskustelu ja yhteys huoltajiin ja koulun johtoon, vahingonkorvaus |
Kiusaaminen |
1. kerta: kasvatuskeskustelu ja ilmoitus kotiin (jälki- istunto harkinnan mukaan). 2. kerta: kasvatuskeskustelu ja huoltajapalaveri, mukana oppilashuollon edustaja (jälki-istunto harkinnan mukaan). 3. kerta: asia oppilashuoltoon sekä mahdollisesti muita viranomaistahoja paikalla. |
Kännykän käyttö luvatta |
1.–2. huomautus ja merkintä. 3. kerta kasvatuskeskustelu 4. jälki-istunto. |
Kasvatuskeskustelu Pelkosenniemellä
1. Oppilas keskustelee sen opettajan kanssa, joka on rikkeen havainnut.
2. Opettaja/ oppilas kirjaa kasvatuskeskustelun pääkohdat Wilma-lomakkeeseen ja sopimuksen käytöksen muutoksesta. Tarvittaessa oppilas soittaa huoltajalle, opettajan kuunnellessa vieressä.
Jälki-istunto
Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia ja suullisia tehtäviä ja harjoituksia. Tehtävien tulee olla kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia. Oppilas voidaan myös velvoittaa istumaan hiljaa. (PoL 36) Jälki-istunto järjestetään aina kouluajan ulkopuolella ja istunto kirjataan Wilman kurinpitolomakkeeseen.
3.5 Ympäristö- ja luontopainotteisuus
Pelkosenniemen koulu on ympäristö- ja luontopainotteinen koulu. Tavoitteena on parantaa lasten luontosuhdetta ja saada lapset ymmärtämään lähiympäristön luonnon monimuotoisuus ja ainutlaatuisuus. Ympäristö- ja luontopainotteisuus näkyy koulun toiminnassa erilaisina retkinä lähimaastoon, soille, Pyhä-Luoston kansallispuistoon, sekä Kemijoen ympäristöön. Lisäksi pyrimme järjestämään joka vuosi yhden koulupäivän ulkona luonnon keskellä. Ympäristö- ja luontopainotteisuus näkyy myös Itä-Lapin luonnon huomioimisena eri oppiaineiden opetuksessa sekä pyrkimyksenä käyttää tutkivia opetusmenetelmiä.
3.6 Oppi- ja välitunnit
Koulupäivä alkaa klo 8:30 tai klo 10:20. Koulupäivät päättyvät pääasiassa klo 14:15 tai klo 15:10.
Tunnit:
1 8.30–9.15
2 9.20–10.05
3 10.20–11.05
4 11.35–12.20
5 12.35–13.20
6 13.30–14.15
7 14.25–15.10
Välitunnit ovat 9:15–9:20, 10:05–10:20, ruokailu 11:05-11:35. Ruokailun jälkeen välitunnit ovat 12:20-12:35, 13:20–13:30 sekä 14:15-14:25. Jokaisella välitunnilla on määritelty vastuullinen välituntivalvoja, jonka nimi löytyy opettajahuoneen seinällä olevasta välituntivalvontalistasta.
Välituntialueena toimii koulun kentän puoleinen piha jatkuen monitoimikentälle. Tien puolella on aita.
3.7 Koulumatkat
Koulupäivä alkaa ja päättyy ennalta ilmoitettuina kouluaikoina koulussa, ellei muuta ole yhteisesti sovittu. Kaikki me koulun ympäristössä liikkujat kannamme yhdessä vastuun turvallisesta liikenteestä.
Oppilaat ovat vakuutettuja koulumatkoilla. Jos koulumatkalla tapahtuu vahinko, ottakaa pikaisesti yhteys Katjaan. Hän tekee kanssanne vahinkoilmoituksen. Mahdolliset kustannukset ohjautuvat tällöin koulun vakuutukseen. Koulumatkat eivät kuulu koulun vastuualueeseen. Koululla ei ole oikeutta langettaa koulumatkatapahtumista rangaistuksia. Ilmoitamme koteihin, jos saamme tietoomme ikäviä tapahtumia koulumatkan aikana.
Koulumatkat liikkuen
On hienoa, jos lapsi / nuori kävelee tai pyöräilee kouluun. Liikkuminen lisää jaksamista koulupäivän aikana. Uuden koulupyöräilykauden alkaessa on hyvä tarkistaa, että polkupyörä on oikein varusteltu ja että oppilas käyttää kypärää.
Jos kuljetatte lasta / nuorta autolla, toivomme, että jättö- ja noutopaikka on vanha alakoulu. Sieltä on turvallista kävellä jalkakäytävää myöten kouluun ja autolle. Toivottavaa on, että lapsi / nuori saisi hiukan liikettä koulumatkalla.
3.7.1 Koulukuljetukset
Pelkosenniemen kunnan peruskoulun oppilaat saavat ilmaisen koulukuljetuksen, jos koulumatka on pidempi kuin 5 km tai jos koulumatka todetaan liian haastavaksi (liian vaikea, rasittava tai vaarallinen) oppilaan ikä ja muut asiaan vaikuttavat tekijät huomioiden.
Näin toimin koulukuljetuksissa:
- Olen ajoissa taksin/bussin noutopaikalla
- Tervehdin, kun nousen autoon ja siitä poistuessani
- Pidän turvavyön kiinnitettynä matkan aikana
- Keskustelen normaalilla puheäänellä asiallisesti
- En heittele omia tai toisten tavaroita matkan aikana
- En häiritse kuljettajaa ajon aikana
- Istun omalla paikallani
- En loukkaa kanssamatkustavia sanoin tai teoin
- Noudatan kuljettajan ohjeita
- Ilmoitan ajoissa, mikäli en käytä taksia.
- Jari Aho 0407241962
- Jari Kaari 0500661913
- Mika Kortelainen 0451572101
3.7.2 Matkakortti
Perusopetuksen linjaliikenteessä kulkevat oppilaat saavat matkakortin. Kortti on henkilökohtainen. Korttiin ei saa kirjoittaa kynällä mitään eikä sitä saa taitella. Kortti on palautettava koululle keväällä lukuvuoden päättyessä tai heti, kun sitä ei enää tarvita. Matkakortti oikeuttaa kulkemaan linjaliikenteessä koulumatkan kotoa kouluun ja koulusta kotiin. Kortin kadotessa siitä on välittömästi ilmoitettava koululle. Oppilas on vastuussa kortistaan ja korttien kunto tarkistetaan keväällä niitä palautettaessa. Jos oppilas vaurioittaa korttia tai hävittää sen, huoltajan on kustannettava uusi 6,50 € arvoinen kortti. Matkakorttiin liittyvissä asioissa ole yhteydessä Katjaan.
3.8 Kouluruokailu ja välipalat
Kouluruoka tarjoaa oppilaille monipuolista ja terveellistä ravintoa, jolla oppilas jaksaa opiskella koulupäivän ajan. Kouluruokailussa huomioidaan erilaiset ruokarajoitteet. Allergioista tulee olla terveydenhoitajan lausunto ja keliakiasta lääkärintodistus. Kouluruoan tarjoaa Neidon Sydän Oy. 1–4 luokat ruokailevat klo 11:05 ja 5–9 11:20. Alakoulussa ruokailua edeltävän tunnin opettaja valvoo luokan käsien pesun, ruoan ottamisen ja ruokailun. Yläkoululaisten ruokailua valvovat samanaikaisesti muita ryhmiä valvovat opettajat. Ruokailussa korostetaan hyviä ruokailutapoja ja tapakasvatusta. Lasta rohkaistaan maistamaan kaikkia ruokia ja kannustetaan syömään ottamansa annos loppuun. Oppilaat ovat onnistuneet hienosti vähentämään jätteisiin menevän ruoan määrää. Ruokaa saa ottaa vähän ja ruokaa saa ottaa lisää.
Koulupäivän aikana on mahdollista saada välipalaa klo 15.10 kestävinä koulupäivinä.
4 Oppilaan poissaolot
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi käy säännöllisesti koulua, ellei oppivelvollisuutta suoriteta muulla tavalla.
Jos oppilas sairastuu koulupäivän aikana, kotiin lähtemiseen on kysyttävä lupa luokanopettajalta, luokanvalvojalta, aineenopettajalta, terveydenhoitajalta tai rehtorilta.
Sairauspoissaolot ilmoitetaan Wilmassa kohdasta Tuntimerkinnät -> Ilmoita poissaolosta. Saman päivän poissaolon voi ilmoittaa klo 12 asti ja klo 12 jälkeen seuraavan päivän poissaolosta.
Loma-anomuksen voi tehdä vain selaimen kautta. Kirjaudu Wilmaan ja valitse yläpalkista kohta Hakemukset ja päätökset. Valitse oikealta kohta Luo hakemuksia ja täytä lomake. Luokanvalvoja voi myöntää vapautuksen 1-5 koulupäivälle. Rehtori päättää pidemmistä vapautuksista. Lisää anottavan poissaolon syy esim. lomamatka. Lisätietoja hakemuksesta- kohtaan voit tarvittaessa kirjata lisätietoja poissaolosta. Täytä lopuksi oma nimesi. Muistathan tallentaa lomake. Huoltaja saa päätöksen anomukseensa suoraan Wilmaan sähköisesti, kun opettajan / rehtorin päätös on tehty ja se julkaistaan Wilmassa. Päätös näkyy yläpalkissa kohdassa Hakemukset ja päätökset. Huoltaja ja oppilas sopivat opettajien kanssa etukäteen, miten oppilas huolehtii kouluun liittyvät asiat poissaolon ajalta.
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi käy säännöllisesti koulua, ellei oppivelvollisuutta suoriteta muulla tavalla. Tämän lukuvuoden alusta on tullut voimaan opetussuunnitelman muutos koskien koululäsnäoloa, kouluun kiinnittymistä ja poissaoloihin puuttumista. Opetussuunnitelman uudistunut luku 5.1. Yhteinen vastuu koulupäivästä löytyy kokonaisuudessaan myös Wilman tiedotteista.
KODIN ROOLI
Kun koulunkäynti ja poissaolot huolestuttavat, ole yhteydessä opettajaan Voit ottaa yhteyttä lapsesi opettajien lisäksi mm. rehtoriin, koulun terveydenhoitajaan, koulupsykologiin tai koulukuraattoriin. Jos lapsella on toistuvasti fyysisiä oireita esim. vatsakipu, jotka eivät selity sairaudella, ole yhteydessä kouluun esim. terveydenhoitajaan. Aina on parempi tulla kouluun myöhässäkin, kuin jäädä kokonaan pois. Mitä kauemmin poissaolot jatkuvat sitä vaikeampaa kouluun palaaminen on.
• Älä kuittaa luvalliseksi sellaista poissaoloa, jonka syystä et ole varma, vaan ota asia puheeksi koulun kanssa.
• Pysy vanhempana tiukkana mutta ystävällisenä: vaadi lapselta koulunkäyntiä.
• Pidä kiinni arkirytmistä ja rutiineista, vaikka lapsi tai nuori ei menisikään kouluun: herätys aamulla, ruokailuajat, koulutehtävien ja läksyjen teko päivän aikana.
• Tunnista kotiin jäämistä edesauttavia palkintoja ja pyri vähentämään niitä. Saako lapsi tai nuori nukkua pidempään tai pelata? Saako hän vanhemman täyden huomion?
• Vahvista lapsen uskoa itseensä ja siihen, että hän pystyy kohtaamaan hankalia tunteita. Tunteiden välttely vain lisää pelkoa ja ahdistusta.
KOULUN ROOLI
Opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja sekä seurata ja puuttua niihin suunnitelmallisesti. Opetuksen järjestäjän tulee ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. (Perusopetuslaki 26§, 1.8.2023 lähtien)
Luokanopettajan/-ohjaajan tehtävänä on seurata luokkansa poissaoloja ja selvitettävä luvattomien/selvittämättömien poissaolojen syyt. Yhden koulupäivän luvattomissa ja selvittämättömissä poissaoloissa otetaan yhteys (kuten esimerkiksi Wilma-merkintä tai/ja puhelu) huoltajiin heti kun mahdollista oppilaan ikätaso huomioiden. Jos huoltajiin ja/tai oppilaaseen ei saada päivän aikana yhteyttä, keskustellaan rehtorin kanssa jatkotoimenpiteistä.
POISSAOLOIHIN PUUTTUMINEN
- Huoli herää. Kun poissaolot kasvavat ja huoli herää (30 oppituntia) eikä ennaltaehkäisy ole tuottanut toivottua tulosta, siirrytään kohdennettuihin toimiin.
- Poissaolot kasvavat (50 oppituntia) siirrytään intensiivisiin toimiin. Toimenpiteet ovat intensiivisiä yksilökohtaisia poissaoloihin puuttumisen keinoja, joita otetaan tarvittaessa käyttöön aikaisemmin käytettyjen kohdennettujen toimien rinnalle tai sijaan.
- Poissaolot jatkuvat 75 poissaolotunnin kohdalla siirrytään vahvaan tukeen, jossa toimintatavat ovat usein monialaisia ja voivat ulottua yksittäisen oppilaan lisäksi myös oppilaan perheeseen sekä kouluyhteisöön. Vahvaan tukeen kuuluvat myös erilaiset strukturoidut interventiot poissaoloihin puuttumiseksi. Huolestuttavista oppilaan poissaoloista tiedotetaan myös rehtoria tai muuta koulun ennalta sovittua opiskeluhuollosta vastaavaa henkilöä.
- Oppilaan poissaolojen seuranta jatkuu myös 75 poissaolotunnin jälkeen.
5 Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki
5.1 Yleinen tuki
Haluamme auttaa oppilasta mahdollisimman ajoissa. Kartoitamme tuen tarpeet lukuvuoden alussa yhteistyössä erityisopettajan kanssa kaikkien luokka-asteiden kohdalla. Tarpeen mukaan suunnittelemme tukitoimet yhteistyössä huoltajien ja moniammatillisen oppilashuoltoryhmän kanssa.
Yleisen tuen käytänteinä koulussamme on toimiva oppilashuolto sekä erityisopettajan opetus joko samanaikaisopetuksena tai tarvittaessa pienemmissä ryhmissä.
5.2 Tehostettu tuki
Mikäli yleinen tuki oppilaalle ei ole riittävää, tehdään hänelle pedagoginen arvio yhdessä moniammatillisen oppilashuoltoryhmän kanssa. Oppilaalle laaditaan pedagogisen arvion jälkeen oppimissuunnitelma, jossa tarkennetaan oppilaan henkilökohtaisia tavoitteita ja annettavaa tukea. Tuen muodot ovat hyvin samankaltaisia kuin yleisessä tuessa, mutta tukitoimet ovat pitkäkestoisempia.
Oppilaalle annetun tuen vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan tiiviisti ja opetusjärjestelyjä muokataan tarvittaessa joustavasti ja yksilöllisesti.
Tehostetun tuen suunnittelussa yhteistyö huoltajien kanssa on meille tärkeää.
5.3 Erityinen tuki
Erityisen tuen piiriin oppilas siirretään, mikäli tehostettu tuki ei tue oppilaan koulutyötä riittävästi. Erityistä tukea harkitaan vasta silloin, kun tehostettua tukea on annettu systemaattisesti, sen toimivuutta arvioitu ja se on todettu riittämättömäksi. Oppilaan opiskelusta tehdään pedagoginen selvitys.
Oppilaalle laaditaan HOJKS, jossa on laadittu opiskelun tavoitteet ja joissakin tapauksissa määritellään myös yksittäisen oppiaineen yksilöllistäminen. Erityiseen tukeen siirrettäessä tehdään hallintopäätös. Toisinaan tarpeettomat erityisen tuen päätökset puretaan ja siirrytään tehostettuun tukeen.
Koulumme erityistä tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat integroituna yleisopetukseen.
5.4 Oppilashuolto
Oppilashuolto on jokaisen oppilaan subjektiivinen oikeus. Oppilashuollollisissa asioissa aloitteen voi tehdä kuka tahansa huolen havainnut henkilö. Oppilashuollosta vastaa koulun rehtori.
Ensimmäisen luokan vanhempainillassa kerrotaan erityisopettajan tekemästä alkukartoituksesta. Tarpeen mukaan opettaja ottaa yhteyttä oppilaiden huoltajiin ja suunnitellaan huoltajien kanssa yhdessä oppilaan oppimisen ja kasvun tukeminen. Samoin toimitaan muiden luokkien kohdalla. Myös huoltaja voi tehdä aloitteen oppilashuollollisissa asioissa. Järjestämme tapaamisia aina, kun siihen katsotaan olevan tarvetta.
Kouluterveydenhoitaja Maria Takala, 040 749 7446 on tavattavissa koululla tiistaisin ja torstaisin. Hän suorittaa ohjesääntöjen mukaiset terveystarkastukset ja sopii koululääkärintarkastukset ja fysioterapeutin ryhtitarkastukset. Yhteydenotot Wilman kautta tai puhelimitse.
Koulupsykologi Kirsti Virta on Pelkosenniemen koululla parillisina viikkoina maanantaisin. Ajanvaraukset tehdään terveydenhoitajan kautta. Psykologi tukee oppilasta silloin, kun mielialaan, käyttäytymiseen tai kehitykseen liittyvät asiat huolestuttavat. Psykologi arvioi oppimisvaikeuksia ja suunnittelee tukitoimia yhteistyössä oppilaan, huoltajien ja opettajien kanssa.
Koulukuraattori Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko, 040 539 6798 on koululla parittomilla viikoilla keskiviikkona ja perjantaina sekä parillisilla viikoilla perjantaina. Yhteyden kuraattoriin saa Wilman kautta, puhelimitse, sähköpostilla [email protected] tai käymällä kuraattorin huoneessa. Koulun oppilaat voivat tulla juttelemaan koulukuraattorille omaan elämään liittyvistä asioista. Koulukuraattorin työ on rinnalla kulkemista ja tukea erilaisissa lapsen, nuoren tai perheen arkeen liittyvissä elämäntilanteissa. Koulukuraattori auttaa, kun lapsella tai nuorella on pulmia koulunkäynnissä, kotona, kaverisuhteissa tai hänen elämässään tapahtuu muutoksia. Pulmatilanteita ratkotaan yhdessä vanhempien ja koulun muiden aikuisten kanssa. Tarvittaessa koulukuraattori tekee yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Keskusteleminen koulukuraattorin kanssa on luottamuksellista.
Hammashoitola kutsuu oppilaat määräaikaisiin tarkastuksiin.
5.5 Tukiopetus
Tukiopetusta annetaan yhteisymmärryksessä huoltajien kanssa ennen koulupäivän alkua tai koulupäivän jälkeen. Poikkeustapauksissa (koulukuljetus) tukiopetusta voidaan antaa myös koulupäivän aikana.
5.6 Koulunkäynnin ohjaajat
Ohjaajien työpanosta hyödynnetään koko kouluyhteisössä. Pelkosenniemen koulussa on kaksi ohjaajaa Niina ja Reija, jotka työskentelevät kaikilla luokilla erikseen sovitun lukujärjestyksen mukaisesti.
6 Yhteistyö
6.1 Kodin ja koulun yhteistyö
Toimiva ja lähtökohdiltaan myönteinen kodin ja koulun yhteistyö on keskeinen lasten ja nuorten kasvun, kehityksen ja oppimisen tuki. Kodin ja koulun yhteistyötä tehdään koulun, luokan ja oppilaan tasolla.
Huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä pyritään aktiiviseen ja hyvään vuorovaikutukseen.
Pelkosenniemen koulussa järjestetään koulun yhteisiä ja luokkakohtaisia vanhempainiltoja sekä tarvittaessa vanhempaintapaamisia.
Päivittäinen yhteydenpito ja tiedottaminen keskitetään Wilmaan. Yhteyttä pidetään tarvittaessa myös puhelimen ja sähköpostin (ei mielellään oppilasasioissa) välityksellä. Huoltajien kanssa ollaan yhteyksissä normaaliin arkeen liittyvissä asioissa, ei pelkästään ongelmatilanteissa.
6.2 Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Yhteistyötä tehdään eri tahojen kanssa. Tärkeintä on yhteistyö oman kunnan hyvinvointipalveluiden toimijoiden kanssa. Paikalliset toimijat kuten kyläyhdistykset ja Mannerheimin lastensuojeluliiton paikallisosasto otetaan mahdollisuuksien mukaan koulun tapahtumiin. Lisäksi Pyhätunturin läheisyys mahdollistaa erityiset toimintaolosuhteet koulullemme.
7 Oppimisympäristö
7.1 Koulun oppimisympäristön kuvaus
Koulumme sijaitsee kauniin luonnon ympäröimänä keskellä Pelkosenniemen kylää. Ympäristö tarjoaa mahdollisuuden opiskella, liikkua, leikkiä ja virkistäytyä.
Talvella käytössämme on hyväkuntoiset, turvalliset ja sopivan mittaiset hiihtoladut ja asianmukainen luistelukenttä.
7.2 Fyysinen oppimisympäristö
Uusi koulu–päiväkoti valmistui tammikuussa 2023. Uudessa rakennuksessa on huomioitu monipuoliset oppimisympäristöt ja turvallinen koulu. Uusi koulu-päiväkoti on kengätön koulu.
Rakennuksessa on iso liikuntasali, joka toimii myös juhlasalina, musiikkiluokka, kotitalous-, tekstiilityö-sekä teknisen työn luokat.
Viihtyvyyttä lisätään laittamalla oppilaiden työt kauniisti esille ja pitämällä paikat järjestyksessä ja kunnossa. Työskentelyssä käytetään tarkoituksenmukaisia, hyvälaatuisia materiaaleja. Koulun lähiympäristöä hyödynnetään oppimisympäristönä.
7.3 Psyykkinen oppimisympäristö
Oppimisympäristössä pyritään avoimeen, rohkaisevaan ja myönteiseen ilmapiiriin. Opetuksessa edetään rauhallisesti, oppilasta kuunnellen, mutta samalla houkutellen häntä toimimaan omien edellytystensä ylärajoilla. Luodaan avoin, rohkaiseva, kiireetön ja turvallinen oppimisympäristö niin, että lapsi tulee mielellään kouluun, haluaa oppia uutta ja saa kokea onnistumisen iloa.
Tavoitteet asetetaan lapsen kykyjen ja taitojen mukaan. Lapsi huolehtii sovituista ja lupaamistaan tehtävistä ja kantaa vastuun tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Mikäli oppilas tarvitsee tässä apua, häntä tuetaan siinä mm. ”läksylapun ” avulla. Oppilaat oppivat vähitellen tiedostamaan, miten opiskelevat/ oppivat ja käyttämään erilaisia oppimistaitoja.
Oppilaan ja opettajan vuorovaikutus on keskeistä oppimisen ohjaamisessa. Erilaisia oppimis- ja työskentelytapoja toteutetaan yhdysluokkaopetuksen sallimissa puitteissa.
Tuemme yhteisöllisyyttä mm. oppilaskunnan avulla. Lisäksi yhdysluokkatyöskentely on omiaan lisäämään nuorempien huomioonottamista samoin kuin varhaiskasvatukseen osallistujien kanssa toimiminen ajoittain erilaisten teemojen parissa.
Koulun ja kodin välinen yhteistyö korostuu pienessä koulussa, sillä psyykkisen oppimisympäristön ilmapiiriin vaikuttaa myös kodin kasvatusilmapiiri ja suhtautuminen koulutyöskentelyyn.
Oppimisen tueksi järjestetään tukiopetusta ja oppilashuoltoryhmä toimii säännöllisesti. Pyrimme auttamaan mahdollisimman ajoissa oppilasta.
7.4 Oppimisympäristön turvallisuus
Fyysisen oppimisympäristön turvallisuudesta vastaa koulun henkilöstön lisäksi kunnan tekniset tukipalvelut. Turvallisuuteen liittyvistä epäkohdista informoidaan, ja ne korjataan mahdollisimman nopeasti. Koulun säännöillä rajataan koulualue ja toiminta siten, että kouluympäristö on oppilaille turvallinen. Selkeät säännöt, valvonta, asioihin puuttuminen ja henkilöstön yhtenäinen toiminta luovat lapsille turvallisuuden tunteen.
Oppilaat on vakuutettu tapaturman varalta koulupäivän toimintojen ja koulumatkan ajaksi. Jos vahinko sattuu esim. liikuntatunnilla pelitilanteessa, vakuutus korvaa vahingon, ellei vahinkoa aiheuta toinen oppilas tahallisesti. Huoltajat korvaavat itse lapsensa tekemät tahalliset vahingonteot.
7.5 Ilmoitus huoltajalle vaarallisten töiden tekemisestä
Valtioneuvoston asetuksen nuorille työntekijöille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä (7 §) (475/2006) mukaan oppivelvollisen huoltajalle tulee ilmoittaa asetuksessa tarkoitetun vaarallisen työn tekemisestä ja sen perusteista.
Peruskoulun seitsemännestä luokasta lähtien oppilaat voivat iästään riippumatta opettajan johdolla ja välittömässä valvonnassa tehdä 4 §:ssä tarkoitettua työtä, jos se on opetuksen toteuttamiseksi välttämätöntä ja voidaan tehdä turvallisesti. Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, että työvälineet ja suojaimet ovat nuorelle työntekijälle sopivat ja turvalliset käyttää. (475/2006)
Vaarallisten töiden esimerkkiluettelossa (188/2012) vaaralliset työt on jaettu mekaanisiin (esim. sirkkeli, pyörösaha, vannesaha), kemiallisiin (esim. syövyttävät, haitalliset aineet: vaaralausekkeet H317, H314, H334), fysikaalisiin (esim. melu) ja sähköisiin (esim. jännitetyössä ja työssä paljaiden jännitteisten osien läheisyydessä) vaaratekijöihin. Lisäksi luettelossa vaarallisia töitä on jaettu ruumiilliseen liikarasitukseen, biologisiin vaaratekijöihin ja eräisiin töihin.
Perusopetuksen luokilla 7-9 saatetaan käyttää luonnontieteiden, käsityön, kuvataiteen ja kotitalouden opetukseen liittyvissä käytännön harjoitustöissä edellä mainituissa asetuksissa mainittuja koneita, laitteita ja työvälineitä sekä aineita.
Lisätietoa antavat seuraavat opettajat
kotitalous Silja Tyrväinen
käsityö Silja Tyrväinen ja Anne Pahkala
matematiikka, fysiikka ja kemia Marianne Juntunen